Hogere omzet en minder kosten als werknemers vanuit purpose werken

purpose Apr 13, 2021

70 procent van de werknemers vindt dat hun purpose wordt bepaald door het werk dat ze doen. 
Mensen die hun purpose op het werk kunnen naleven, zijn productiever dan mensen die dat niet doen. Ze zijn ook gezonder, veerkrachtiger en zullen eerder in het bedrijf blijven. Deze bevindingen kon je ook al lezen in deze blog "De 5 voordelen van het hebben van een purpose volgens onderzoekers".

Organisatie adviesbureau McKinsey doet periodiek onderzoek naar het welbevinden van medewerkers en de impact hiervan op organisaties. 

Wanneer werknemers het gevoel hebben dat hun purpose in lijn is met de purpose van de organisatie, worden de voordelen uitgebreid met onder meer een sterkere betrokkenheid van de medewerkers, een grotere loyaliteit en een grotere bereidheid om het bedrijf aan anderen aan te bevelen.

Daarom alleen al zouden organisaties hun medewerkers moeten ondersteunen en aanmoedigen om hun purpose te vinden en door middel van jobcrafting ook een plek te geven binnen hun werk.

Minder kosten en meer omzet door medewerkers met een purpose

Uit onderzoek van Mckinsy blijkt een positieve correlatie tussen het hebben van een purpose en deze kunnen inzetten op het werk van medewerkers en de EBITDA-marge van organisaties. 

Daarnaast blijkt ook dat je veel geld als organisatie kunt besparen, want:

  • Er is minder verloop, dus minder recruiting kosten en weglekken van kennis en ervaring.
  • Het scheel verzuimkosten, want mensen met een purpose hebben minder kans op een burn-out. Zoals je in een eerder blog kon lezen.
  • Mensen die hun purpose in lijn hebben met het werk dat ze doen werken harder en doen vaker wat er afgesproken is. 

Purpose before Profit zelfs in tijden van crisis

72% van de door McKinsey ondervraagde mensen geeft aan dat ze het belangrijk vinden dat de organisatie waar ze voor werken van betekenis is. Dat organisatie een positief verschil maakt in de omgeving of wereld. Helaas vond slechts 42% van de mensen dat hun organisatie een betekenisvolle purpose heeft. En realiseer je dat je niet even een purpose kunt bedenken, want dat is een marketing truck waar snel doorheen geprikt wordt. Een purpose is er al en hoeft alleen nog maar ontdekt te worden of de organisatie is puur uit op geldelijk gewin voor zichzelf of aandeelhouders.

Zelfs in tijden van crisis, zoals tijdens COVID-19, blijft het belangrijk, zo niet nog belangrijker om als organisatie een purpose te hebben en deze te bewaken, aldus McKinsey. Een purpose die er toe doet en de wereld een stukje mooier maakt. Want net als bij mensen, zijn organisaties met een zinvolle betekenis, veerkrachtiger en is de kans om gezond uit een crisis te komen groter.  

De Purpose Indicator (PI) als nieuwe KPI

Het zou fantastisch zijn als organisaties een Purpose Indicator gaan toevoegen aan hun dashboards. De belangrijkste is dan hun eigen organisatie purpose. In hoeverre is die bij alle medewerkers bekend en wordt deze door de medewerkers en klanten ook zo beleefd?
En voor elke medewerker een indicator in hoeverre ze hun eigen purpose kennen en deze kwijt kunnen in de organisatie. Aangezien ik erg veel mensen tegen komen die geen enkel idee hebben van hun persoonlijke "Why" is hier nog veel werk te doen voor leidinggevenden en coaches.

 Bronnen:

https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/help-your-employees-find-purpose-or-watch-them-leave 

https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/igniting-individual-purpose-in-times-of-crisis

https://www.mckinsey.com/featured-insights/coronavirus-leading-through-the-crisis/charting-the-path-to-the-next-normal/purpose-before-profits-employees-say-yes-please

https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/demonstrating-corporate-purpose-in-the-time-of-coronavirus 

 

Blijf op de hoogte van onze challenges en nieuws!

Zodat jij meer vanuit betekenis kan leven en werken. 

We haten SPAM. Dus we zijn zeer zuinig met het versturen van emails..